They're My Best Buddies

Wednesday, 30 October 2013

Ikut Hati Vs. Ikut Rasa

 

Mesti korang pernah dengar kata-kata ni :

Ikut Hati Mati
Ikut Rasa Binasa

Jadi..nak ikut apa pula..??
Ikut la akal
Sebab tu manusia ni Allah S.W.T kurniakan dengan akal
Tak semua ada akal yg bijak..?
Itu alasan!
Bijak atau tidak..bukan penyebab kita perlu berfikiran melulu

Ada masanya
Bila berdepan dengan sesuatu dugaan mahupun ujian hidup
Pasti dalam hati dah terdetik macam-macam
Pasti dalam kepala pun dah terlintas macam-macam juga
Dan pada masa itu la hati dan perasaan mula bertelagah
Jadi...akal, sila bertindak!
Jangan biarkan hati dan perasaan menguasai fikiran
Kebanyakan akibatnya memang tak berapa nak bagus
 Wallahu'alam

p/s : ikut hati dan rasa itu nafsu..ikut akal itu sabar (",)



~ Dylla Abas ~


Post a Comment