They're My Best Buddies

Friday, 31 May 2013

Bila Teman Ambil Kesempatan

 

 Semalam..aku sempat menonton rancangan Celik Hati Prof.Muhaya
Siapa tengok rancangan tu...??
Bagi sesiapa yg tengok..pasti korang tahu topik perbincangan semalam
Teman Opportunist
Apakah yg dimaksudkan dengan Teman Opportunist ni...??
Meh sini nak cerita >_<

Teman Opportunist ni adalah sejenis teman yg suka mengambil kesempatan terhadap diri kita
Setiap kali dia mendapat peluang...dia takkan lepaskan
Semalam...Prof.Muhaya berkongsi tips
Bagaimana nak meredakan "sakit" hati selepas diambil kesempatan

Pertama
Tanamkan dalam diri bahawa setiap kali diri kita diambil kesempatan...
bukanlah sesuatu yg buruk

Kedua
Yakinkan diri bahawa perkara itu sebenarnya merupakan satu peluang
Yg Allah S.W.T berikan kepada kita
Supaya kita boleh menjadi manusia yg lebih baik
Bagaimana....??
Contoh : si A meminta kita melakukan sesuatu kerana tahu kita expert di dalam perkara tersebut dan perkara itu sentiasa berulang-ulang
Di dalam situasi ini, jelas si A cuba mengambil kesempatan TETAPI
dengan perkara yg kita lakukan itu
sebenarnya merupakan bantuan kita untuk si A dan peluang kita untuk menambah pahala
Kan setiap amal perbuatan yg baik itu adalah ibadah...?

Ketiga
errr...yg ketiga ni khas untuk suami-isteri
Memandangakn aku belum kahwin lagi..aku tak tahu nak susun ayat tu macam mana
Tapi aku bagi satu lagi contoh :
Si suami berkali-kali menegur si isteri supaya menutup aurat
tapi si isteri ni macam engkar la...tak nak ikut cakap si suami
Jadi, si suami ni terasa si isteri mengambil kesempatan kerana dia terlalu berlembut dengan isterinya
nasihat Prof.Muhaya - fikirkan kembali sebelum berkahwin dengan si isteri
adakah pilihan lelaki itu merupakan perempuan yg menutup aurat atau sebaliknya...?
Jika sebaliknya, maka terimalah dugaan yg bakal berlaku
Jangan sesekali menganggap itu sebagai "mengambil kesempatan"
Malah..anggap ia sebagai dugaan dan perbaikilah diri supaya menjadi yg lebih baik
dan bimbinglah keluarga untuk menjadi yg lebih baik juga

Okay..sebenarnya banyak lagi point
Tapi, aku ingat-ingat lupa
Menonton sambil menjahit...macam tu la hasilnya
Tak berapa nak fokus!
Tapi, apapun...yg aku boleh rumuskan di sini
Anggaplah semua yg datang dalam hidup kita ni sebagai dugaan dari Allah S.W.T
Janganlah bebani hati kita dengan segala anggapan buruk
Wallahu'alam


p/s : sorry tak sempat nak BW lagi...banyak kerja pula hari ni


~ Dylla Abas ~
Post a Comment