They're My Best Buddies

Friday, 19 April 2013

Transformasi Diriku : "Alimnya kau!!"

Assalammualaikum W.B.T

Salam Jumaat yg penuh barakah. Moga kita semua diberi kenikmatan dan sentiasa dirahmati oleh-Nya selalu. Amin. 

Topik transformasi kali ni berkisar tentang dialog, "alimnya kau..!!" Hmm, setakat ni, belum pernah terjadi kat diri aku. Tak pernah lagi ada kawan-kawan yg ucapkan dialog macam tu kat aku. Tapi, secara amnya, dialog begini wujud di mana-mana, kan...? Siapa setuju angguk kepala 3 kali (>_<)

Bersarung kaki, bertudung labuh, bersarung lengan...semua tu sebenarnya bukanlah petanda kita ni alim. Alim tu kalau diikutkan makna sebenar ialah orang yg berilmu. Sabda Rasulullah S.A.W yg bermaksud, "Jadikanlah dirimu orang alim atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pelajaran agama, atau pun orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut); dan janganlah engkau menjadi (dari) golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa." **golongan yg kelima ialah golongan yg bukan dari 4 golongan yg dinyatakan sebelumnya**

Tapi, secara peribadinya, aku setuju juga orang-orang begini digelar "alim". Sebab mereka memang berilmu. Sebab mereka berilmu la mereka faham konsep mengenakan sarung kaki, tudung labuh dan sarung lengan, demi menjaga aurat mereka mengikut kehendak syarak. 

Cuma budaya orang kita, asal nampak si tudung labuh, "alimnya minah tu!!" Alhamdulillah. Baguslah kalau dia alim kan. Kita...?? Tak nak jadi alim ke..?? Tak nak jadi orang yg berilmu...?? Well, tepuk dada tanya iman la ye. Kalau dulu aku sendiri pernah ucapkan ayat sebegitu, sekarang tidak lagi. Mungkin seiring dengan peningkatan usia, pemahaman terhadap sesuatu perkara tu semakin baik...in shaa Allah.


p/s : bila dah biasa bersarung kaki dan bersarung lengan, rasa pelik bila tak pakai (",)




~ Dylla Abas ~
Post a Comment