They're My Best Buddies

Tuesday, 30 April 2013

Projek Naik-Taraf Rumah

Assalammualaikum W.B.T

Kemain tajuk! Padahal projek kecil-kecilan je pun. Projek yg dibuat oleh ayah aku sendiri untuk rumah keluarga kami di Bukit Berutung tu. Asalnya, ayah nak upah orang. Tapi, orang tu tak boleh buat atas faktor kesihatan. Jadi, ayah ambil keputusan untuk buat sendiri je.

Projeknya ialah untuk membina tembok dinding di sekeliling rumah, pasal floor-tile kat laman rumah dan sambung bahagian dapur. Tudiaaaa! Aku dah nampak dah penglibatan aku dalam projek tu nanti. Aku kan engineer dalam keluarga tu. Hahaha..ini la masanya nak praktikkan apa yg aku dah belajar dulu. Gigih aku cari balik buku-buku aku semata-mata nak tahu ratio untuk membancuh simen! Ayah punya pasal la ni. Tapi, seronok juga. Bila buat sendiri, kita boleh buat ikut kemahuan kita sendiri kan.




Projek tu dah bermula pada hari Sabtu yg lepas. Masa aku sampai sana tengah malam Ahad tu, panik gak rasa. "Eh...aku salah rumah ke...?? Kenapa banyak sangat batu-bata, pasir dan semua simen ni..??" Rupa-rupanya ayah nak juga teruskan projek dia tu. Hmm..tak kisah la ayah...asalkan bahagia (^_^)




Pagi Ahad tu, ayah sambung lagi projeknya. Tapi kali ni projeknya agak terganggu sikit. Sebabnya..?? Sebabnya si budak becok tu dok mengacau atuk dia buat kerja. Macam-macam soalan dia tanya. Ayah aku kalau tengah fokus buat sesuatu, memang tak suka diganggu. Dengan sesiapa sekalipun. Tapi, nampak la kesabaran dia melayan kerenah cucu sulungnya tu.






Aku belum membantu apa-apa lagi. Cuma tolong tengok dan tolong komen. Biasa la, jadi mandur tu kan lagi seronok dari jadi buruh. Hehehe. Mengamuk kalau ayah aku baca entri ni. Nak jadi mandur la konon! Apapun, hasil kerja ayah memang mengagumkan juga la. Bekas Accountant CIMB boleh buat kerja-kerja macam tu kan. Kira terel la tu (>_<) Bak kata ayah, "dalam hidup ni...kerja meniru la yg boleh membuat kita berjaya.." Faham tak...?? Aku faham. Sebab masa sekolah dulu aku memang suka meniru kerja sekolah kawan-kawan aku. Tapi, subjek Kimia jelah. Sumpah tak faham subjek tu. Tiru jelah penyelesaiannya. Jadi, hasilnya...agak berjaya juga la sebab aku boleh catch up subjek Kimia ni masa aku sambung belajar kat UiTM dulu. Hasil meniru....kahkahkahkah


p/s : tapi jangan meniru masa exam ye adik-adik (",)




~ Dylla Abas ~


Post a Comment