They're My Best Buddies

Monday, 15 April 2013

Dugaan Subuh

Assalammualaikum W.B.T

Nak cerita tentang dugaan Subuh. Tapi, jam dah nak pukul 5.30 petang. Hee...idea baru datang. Nak buat macam mana. Aku tak nak bercakap tentang orang lain, cakap tentang diri sendiri jelah ye. Aku ni, kalau bab nak bangun Subuh tu memang la cukup liat! Liat sampai rasa nak kena tunggu orang jerit kat telinga baru boleh bangun. Bukan tak boleh sedar....sedar...aku dengar bunyi azan tu, tapi tulah...nak tinggalkan bantal dan tilam tu memang la cukup tak sanggup. Bangun dan duduk kejap je masa azan sedang dilaungkan. Lepas tu aku pun tak sedar macam mana mata boleh terpejam balik. Eh..?? Hehehehe...

Tapi, selalunya mesti akan tersedar secara mengejut sebelum habis Subuh la. Alhamdulillah. Allah S.W.T tu sayang kat aku sangat-sangat. DIA tak bagi aku terlajak terus waktu Subuh. Dan selalunya sebelum pukul 6.45 pagi, aku dah boleh selesaikan solat Subuh aku.

Cuma, bila aku fikirkan balik...dugaan ni la paling payah aku nak tempuh. Huhu. Kalau ada masa tu bagus sangat, sebelum azan Subuh dah bangun. Siap boleh mengaji kejap sebelum azan. Bagus kan (",) Daya kekuatan nak buat begitu setiap hari tu yg tak boleh nak bertahan. Kejap okay. Kejap tak okay. Kejap bagus. Kejap tak bagus. Graf solat Subuh aku sumpah tak cantik!

Macam mana la agaknya nak atasi dugaan ni, ye...? Selalu dah muhasabah diri tentang kepentingan bangun awal untuk solat Subuh ni. Kadang-kadang jalan. Kadang-kadang hampeh la jawabnya. Tips please!


p/s : pagi tadi kalut bangun bila tengok jam dah pukul 6.40 pagi...haish, teruk betul la Dylla ni (T_T)



~ Dylla Abas ~
Post a Comment