They're My Best Buddies

Tuesday, 23 April 2013

Di Sebalik Setiap Doa

Assalammualaikum W.B.T

Doa merupakan suatu jalinan antara kita dengan Yang Maha Esa. Tanpa doa, hidup seakan tidak sempurna. Tanpa doa, hidup bagaikan kosong dan tidak berarah. Tapi, pernahkah kita terfikir apakah yg tersirat di sebalik setiap doa yg kita hadapkan ke hadrat Illahi itu..?

Setiap hari kita berdoa, meminta agar diberi keteguhan iman dan kesabaran yg tinggi untuk terus menghadapi dugaan hidup. Namun, apa yg berlaku realitinya, kita terus diasak dengan pelbagai dugaan dan rintangan. Jika difikirkan kembali, Allah S.W.T sedang memakbulkan doa kita. Pelik...? Tak perlu rasa pelik. Benar. Kita meminta diberi keteguhan iman dan kesabaran yg tinggi, maka Allah S.W.T menduga kita untuk memastikan kita mampu menghadapi setiap dugaannya dan secara tidak langsung akan meneguhkan lagi tahap keimanan kita serta meninggikan tahap kesabaran kita.

Begitu juga halnya dengan doa-doa yg lain. Apa jua doa atau permintaan kita, Allah S.W.T akan memakbulkannya dalam pelbagai bentuk. Jadi, janganlah terlalu cepat menghukum, "doa aku tak dimakbulkan..." Percayalah. Allah S.W.T tidak akan mensia-siakan doa dan permintaan setiap hamba-Nya selagi permintaan itu tidak melanggar hukum syarak.

Sentiasalah ikhlas di dalam berdoa. Moga setiap keikhlasan kita itu akan mendekatkan lagi jarak kita dengan Yang Maha Esa. Dan moga setiap keikhlasan kita itu ada ganjarannya. Amin.


Wallahu'alam.

p/s : sentiasa bersangka baik dengan Allah S.W.T (",)




~ Dylla Abas ~
Post a Comment