They're My Best Buddies

Wednesday, 5 September 2012

Syarat Berbuat Baik

Assalammualaikum W.B.T
 
Dah lama tak update entri tentang kehidupan. Asyik nak bercerita tentang diri sendiri je kan. Okay...okay...hari ni nak cerita tentang Syarat Berbuat Baik. Pelik ke bunyinya...?? Pelik juga kot. Tapi, itulah tajuk yg terlintas aku nak tulis.
 
Kenapa buat baik pun nak kena bersyarat...? Tak boleh ke kita berbuat baik tanpa mengharapkan sebarang balasan dan cukuplah sekadar Allah tahu apa yg kita lakukan itu...? Mesti ada yg terus angguk dan mesti ada juga yg geleng kepala, kan?
 
 
Google
 
 
Ada beberapa peristiwa yg buat aku terfikir sesuatu la. Peristiwa tu berlaku pada diri aku sendiri dan ada juga berlaku di kalangan kawan-kawan rapat aku. Bila aku nak buat baik dengan seseorang tu, secara automatiknya aku pasti berharap agar dia juga MESTI berbuat baik dengan aku. Jadi, perbuatan baik aku tu bersyarat la maksudnya. Teruk, kan?
 
"Aku layan dia baik gile. Semua yg dia nak, aku tunaikan. Aku tak merungut sikit pun. Tapi, tak boleh ke dia buat benda yg sama macam aku buat...? Tak boleh ke dia buat baik macam mana aku buat baik pada dia...?"
 
Pernah tak persoalan ni terdetik dalam hati korang semua..? Kalau pernah maksudnya kita memang berbuat baik dengan syarat. Boleh ke macam tu..? Entah la. Kalau tanya diri aku beberapa tahun yg lalu, pasti aku jawab "mesti la..kita buat baik, dia kena buat baik juga la.." Tapi, bila dah semakin berusia ni, dengan akal dan fikiran yg semakin matang, aku rasa benda tu tak perlu kot. Macam tak ikhlas sangat rasanya aku buat baik dengan orang lain tapi mengharapkan balasan yg sama.
 
Mesti ada yg memberontak bila dengar kata-kata, "biar la orang buat kita, jangan kita yg buat orang." Bunyi macam tak adil, kan? Tapi, kalau kita boleh menghadapi situasi itu dengan hati yg terbuka, pasti hidup kita akan menjadi lebih baik dan tenang. InsyaAllah.
 
 
p/s : malas nak fikir hal orang yg tak nak buat baik dengan aku...biarkan dia, asalkan dia bahagia >_<
 
 
 
 
 
Photobucket
Post a Comment