They're My Best Buddies

Monday, 30 July 2012

Sudah-sudah la mengumpat tu...bulan puasa ni!!

Assalammualaikum W.B.T

Hari ni bermula la 2/3 Ramadhan. Alhamdulillah. Makin cepat masa berlalu, makin bertambah la juga usia kita. Dan bila usia makin bertambah, makin pendek la nyawa kita. Betul ke..? Betul la...jangan pula kata nyawa tu makin panjang lak. Kalau kita telah di "limit" kan hidup selama 60 tahun je, dan tahun ni umur kita dah masuk 45 tahun...bukan makin pendek ke nyawa kita untuk mencapai tempoh umur 60 tahun tu..?

Adoi...cakap pasal umur lak. Takde kena-mengena dengan tajuk entri. Okay...tajuk entri ada tanda seru. Marah ke, Dylla..? Hmm, tak la marah sangat. Cuma kadang-kadang ada rasa letih dengan segelintir manusia yg bersikap macam ni.

Mengumpat. Orang kata sikap yg sinonim dengan perempuan. Betul ke..? Tak la. Buktikan pada aku yg lelaki tak mengumpat. Tak boleh bukti, kan..? Sama je. Kalau dah namanya manusia, sikap-sikap begini pasti ada. Cuma kita saja yg kena bijak untuk menentukan sikap begini patut diamalkan atau sebaliknya.

Kata orang, bulan puasa ni bukan sekadar menahan diri dari lapar dan dahaga. Tetapi juga menahan nafsu dari melakukan perkara-perkara yg dilarang. Dan salah satu daripadanya adalah mengumpat. Oh, bukan la bermakna kita boleh mengumpat jika bukan bulan puasa. Mengumpat tu satu perbuatan yg sangat ditegah di dalam Islam. Aku pernah terbaca, orang yg suka mengumpat ni ibarat memakan daging saudaranya sendiri. Ish, sanggup ke..? Dah tentu tidak, kan...?

Sempena bulan yg mulia ini, mari la kita sama-sama memperbaiki kelemahan diri. Kalau sebelum ni kita memang jenis yg suka mengumpat atau kadang-kadang ada juga mengumpat, segeralah bertaubat. Minta keampunan dari-Nya dan janganlah diulangi perbuatan itu. Bercerita keburukan orang dengan tujuan mengaibkannya, di sana kelak kita pasti akan diaibkan semula. Mahukah..?? Wallahu'alam.


p/s : pagi-pagi datang kerja ada isu mengumpat pula..haish, makruh puasa aku bila terpaksa dengar benda-benda tu!


Photobucket
Post a Comment