They're My Best Buddies

Thursday, 26 July 2012

Mercun Dan Bunga Api

Assalammualaikum W.B.T

Selesai tarawih semua...? Alhamdulillah. Puasa ke-6 dan tarawih ke-7. Cepat je masa berlalu. Sedar tak sedar dah nak genap seminggu kita semua berpuasa. Syukur ke hadrat Illahi kerana masih diberikan peluang untuk menikmati hidup dan merebut pahala di bulan Ramadhan.

Okay...bila bercakap tentang bulan puasa, pasti ramai yg dah terbayangkan bazaar Ramadhan, tempahan baju raya dan kuih raya, tak lupa juga mercun serta bunga api. Haa, malam ni aku nak cerita pasal dua benda ni. Mercun dan bunga api. Dua benda yg sangat sinonim dengan musim-musim perayaan.

Bila tiba musim perayaan macam ni, deria dengar kita dah mula rasa terganggu dengan bunyi-bunyi mercun. Bunga api takde bunyi ye. Kalau berbunyi pun tak la sampai tahap mengganggu. Kenapa aku cakap mengganggu..? Yelah, macam tadi...orang tengah sibuk-sibuk tarawih, diorang dok sibuk main mercun. Mengganggu la tu, kan...? Aku rasa tak salah nak main mercun tu. Tapi, biar la kena pada tempat dan masanya.

Kadang-kadang, tengah malam pun berbunyi. Takde kesedaran sivik ke...? Kat sekolah tak belajar subjek tu...? Fikirkan la tentang orang lain yg sedang nyenyak tidur. Tapi, terganggu dengan bunyi mercun tu. Tak selesa sungguh, kan...? Macam aku, memang setiap malam akan dikejutkan dengan bunyi-bunyi mercun ni. Nak buat macam mana. Dah memang budak-budak sini jenis tak faham bahasa agaknya. Hai, nasib la duduk di kawasan kejiranan yg macam ni.

There are still annoying sounds of fireworks or firecrackers or whatsoever things, as I write this entry. Dan bunyi-bunyi tu akan berlarutan hingga ke tengah malam. Hmm, mungkin sebab masa aku kecil-kecil dulu aku tak main mercun, jadi bunyi mercun ni sangat mengganggu deria dengar aku agaknya. Mungkin pada pendengaran orang lain, bunyi macam ni perkara biasa.

Apapun, walau rasa amat terganggu, tapi kadang-kadang aku layankan juga. Dok tepi tingkap bilik tu, pandang ke bawah, cari la port budak-budak ni main mercun. Pastu dok sengih sorang-sorang. Sebab ayah aku garang la aku tak main mercun tau! Kalau tak, mungkin aku pun jadi macam budak-budak ni dulu ^_^

Terasa la juga suasana nak raya bila dengar bunyi mercun kan. Ada la juga kebaikannya bagi aku. Tapi, pada adik-adik, abang-abang dan kakak-kakak yg sibuk dok main mercun tu, hati-hati la ye. Malang tu tak berbau. Kalau dah terputus jari ke, terbuta sebelah mata ke, tak payah susah-susah nak menangis bagai la. Redha je. Sebab kita yg cari penyakit, kan...? Huhu (",)


p/s : mercun yg pernah sekali seumur hidup aku main pun mercun gasing...hahahaha



Photobucket
Post a Comment