They're My Best Buddies

Monday, 30 July 2012

Diari Ramadhan Dylla (2) : Day 9

Assalammualaikum W.B.T

Ahad 29 Julai 2012 bersamaan 9 Ramadhan 1433H. Alhamdulillah. Sehari lagi puasa telah kita sempurnakan. Moga kita semua masih diberi peluang untuk berpuasa pada hari-hari yg seterusnya.

Hari Ahad di bulan Ramadhan. Hmm, memang takde apa yg aku buat, selain dari duduk di rumah dan membaca buku. Buku..?? Err..novel sebenarnya. Kira buku juga la tu, kan..? Apa pun, juadah berbuka puasa untuk hari ini tetap berasal dari bazaar Ramadhan...hehehe >_<

Haa laa..rumah aku tu bukannya takde dapur. Ada je. Tapi terpaksa dikuarantinkan atas sebab-sebab yg tak dapat nak dielakkan. Sebab tulah terpaksa pinjam dapur kat bazaar tu dulu. Nanti esok dah ada dapur sendiri, confirm aku masak sendiri je. Err..rasanya la..haha.

Sempat la layan cerita Bros kat tv3 tadi. Topik fobia. Nak cakap pasal fobia, aku pun ada fobia juga. Lipas dan cicak. Haish, cukup pantang kalau 2 jenis menatang ni muncul depan mata aku. Yg lain-lain, alhamdulillah, takde la rasa fobia lagi.

Kata si Akhwan (Bros) tadi, fobia ni ada 2 jenis. Fobia positif dan fobia negatif. Yg positif tu, bila kita dah tahu diri kita fobia tentang sesuatu perkara tu, tapi kita cuba juga untuk mengharunginya. Berjaya atau tidak, belakang cerita. Yg penting, cubaan untuk berlawan dengan fobia sendiri itulah yg dikategorikan sebagai fobia positif. Sebaliknya, jika kita langsung tidak mahu berdepan dengan fobia yg kita hadapi, itu boleh dikategorikan sebagai fobia negatif.

Ambil contoh diri aku sendiri la, walaupun aku fobia dengan lipas dan cicak, tapi kalau 2 menatang ni muncul depan aku, walaupun agak takut pada awalnya, tapi aku akan cuba juga cari jalan untuk "menghapuskan" mereka...hahaha..gile kejam aku! Alaaaa...aku nak bagi contoh fobia positif je. Bukan nak cerita pasal kekejaman aku pun. 

Jadi, bagi mereka yg ada fobia pada sesuatu perkara tu, fikirkan mengapa rasa fobia itu wujud. Dan cari jalan bagaimana untuk mengatasinya. InsyaAllah, semuanya akan dipermudahkan.


p/s : gudnite bloggers...sweet dream!!!


Photobucket
Post a Comment