They're My Best Buddies

Thursday, 21 June 2012

Maaf Dan Ego

Assalammualaikum W.B.T

Beberapa hari ni ada banyak post kat FB tentang ego untuk mengungkapkan kata maaf. Dan pagi ni aku tertarik dengan entri yg mama Maszull buat tentang topik yg sama juga [klik sini]. Thanks ye mama for the idea ^_^

Seminggu dua ni aku memang ada rasa kecil hati sikit dengan si dia. Tak tahu la nak cakap aku yg emosional ke atau dia yg pentingkan diri. Tapi, pergaduhan tu berakhir tanpa ada kata maaf dari kedua-dua pihak. Aku sebenarnya agak keras hati untuk mengalah kalau aku rasa itu bukan salah aku.

Tapi, dua tiga hari, bila terlalu banyak baca topik yg berkaitan tentang ego untuk mengucapkan maaf, buat aku terfikir, egokah aku...??

Menyepi selama hampir 2 minggu bukanlah bermakna aku tak ambil peduli langsung tentang hal si dia. Aku tetap ambil tahu walaupun di luar pengetahuannya. Itu perbuatan orang egokah...??

Hmm, akhirnya...semalam aku mengalah juga. Mengalah dengan harapan hubungan ni kembali pulih macam biasa. Kadang-kadang, aku terfikir juga...bila 1 pihak je yg sentiasa mengalah, adakah pihak yg 1 lagi tu akan menghargainya...??




p/s : hati rasa lapang bila kita meminta maaf dan memaafkan orang lain (",)









Post a Comment