They're My Best Buddies

Wednesday, 23 May 2012

Perasaan ke Perasan..??

Assalammualaikum W.B.T

Sebelum aku terus mengarut panjang, terlebih dahulu aku nak ucapkan Ahlan Wasahlan Ya Rejab. Alhamdulillah, dah masuk bulan Rejab pun. Cepat betul masa berlalu ye. Lepas Rejab, Syaaban pula. Lepas tu, seluruh umat Islam dah kembali berpuasa di bulan Ramadhan. Moga-moga kita semua masih diberi peluang dan kesempatan untuk menunaikan ibadah puasa tahun ini..amin.

Okay...berbalik kepada tajuk entri : Perasaan ke Perasan..?? Apala Dylla ni...suka sangat buat tajuk entri yg berunsur soalan. Ampun ya...itulah tajuk yg melintas kat kepala otak aku ni haa (",)


Google

Perasaan dan perasan ni kalau mengikut kamus aku, bermaksud perbuatan yg melibatkan hati. Walaupun kedua-duanya mempunyai unsur yg sama iaitu RASA, tapi maksud sebenar kedua-dua perkataan ini jauh benar bezanya.

Mengikut pengalaman aku sendiri, perasaan tu bila aku mula menyukai atau membenci sesuatu perkara atau seseorang. Dan perasan itu pula, bila aku rasa sesuatu perkara atau seseorang tu menyukai atau membenci aku...hahaha **kes syok sendiri la kot** Siapa pernah lalui keadaan macam ni...sila angkat tangan (",)

Tak kisah la perasaan atau perasan sekalipun, kedua-duanya bila melibatkan hati, akan membuatkan emosi kita menjadi aktif. Emosi yg aktif ini akan membuatkan diri kita menjadi lebih sensitif. Di ketika ini, terpulang la kepada diri kita sendiri untuk menentukan hala tuju yg seterusnya. Janganlah sampai terbawa-bawa hinggakan semua perkara jadi tak menentu. Susah kot nanti.

Apa yg penting, perasaan suka atau benci tu sebenarnya sesuatu yg tidak boleh dijelaskan dengan kata-kata. Penyebab untuk suka atau benci hanyalah sekadar cara untuk memuaskan hati sendiri. Well, tepuk dada tanyalah hati. Dimanakah kedudukan hati kita yg sebenarnya. Pada perasaan suka, atau pada perasaan benci..?

p/s : dan jangan lupa tanya pada hati, berapa kali kita perasan ada orang suka atau bencikan kita dalam sehari (",)




Post a Comment