They're My Best Buddies

Monday, 14 May 2012

Bukan Mudah Melepaskan Yg Kita Sayang

Assalammualaikum W.B.T

Malam ni nak cerita tentang topik yg agak sentimental sikit. Topik yg berkaitan dengan hati dan perasaan. Topik yg sangat sinonim dengan orang yg putus cinta.

Rasanya, ramai di antara kita yg berpengalaman bercinta. Ada percintaan yg membawa bahagia selamanya. Ada juga percintaan yg terkandas di tengah jalan. Aku merupakan salah satu contoh terbaik yg telah melalui pengalaman gagal dalam bercinta.

Aku tak nafikan, ketika aku putus cinta dulu, aku kalah dengan hati aku sendiri. Aku tunduk dengan perasaan aku sendiri. Aku biarkan hati dan perasaan yg mengawal akal. Aku turutkan saja kemahuan hati dan perasaan hingga aku jadi amat sakit. 

Masa tu aku tak terfikir langsung tentang perasaan mak dan ayah yg amat bimbangkan keadaan aku. Aku tak terfikir langsung tentang kerjaya aku hingga musnah semuanya. Aku tak terfikir apa yg bakal berlaku dalam hidup aku hingga aku abaikan semuanya. Jelas, aku begitu lemah untuk mengharungi dugaan hidup yg Allah S.W.T beri. Jelas, aku tidak percaya bahawa Allah S.W.T sayangkan aku. Teruk, kan...?

Bila aku dah melepasi fasa "frust menonggeng" tu, baru la aku tersedar dari lena yg panjang. Aku telah sia-siakan masa bertahun-tahun hanya kerana aku tak sanggup melepaskan orang yg aku sayang. Hanya kerana aku yakin, tiada pengganti sebaik dirinya, aku korbankan masa dan kehidupan aku begitu saja. Sesungguhnya, aku bersyukur kerana Allah S.W.T memberi kesedaran kepada aku untuk aku berubah dan meneruskan hidup seperti sediakala.

Melihat adik-adik yg begitu kecewa kerana putus cinta, aku nampak diri aku dalam diri mereka. Aku nampak bagaimana aku sengsara untuk menerima hakikat bahawa orang yg aku sayang itu tidak ada lagi dalam hidup aku. Dan aku tertanya, kenapa sekarang baru aku nampak semua itu..?

Mudah jawapannya. Kerana Allah S.W.T nak beri peringatan kepada aku. Aku hanyalah hamba-Nya yg lemah dan sering lalai. Kerana itulah aku diingatkan dengan dugaan sekecil ini. Ya Allah, Kau ampunilah dosa-dosaku, dan Kau rahmatilah hidupku selalu...amin.

Adik-adik, jangan biarkan diri terlalu hanyut dalam arus kekecewaan. Benar, bukan mudah nak melepaskan apa yg kita sayang. Namun, jika apa yg kita sayang itu telah ditakdirkan bukan milik kita, tak guna kita simpan ia. Lepaskan la dengan harapan ada yg lebih baik menanti kita di hadapan.

Jangan terlalu takut dengan apa yg bakal mendatang. Yakinlah dengan janji Allah S.W.T kepada hamba-Nya. Buang semua perasaan was-was terhadap apa yg telah Allah S.W.T tentukan untuk kita. Sesungguhnya, DIA lah yg Maha Mengetahui segala-galanya.


p/s : menjadi lebih tabah selepas melalui pelbagai dugaan hidup (",)





Post a Comment