They're My Best Buddies

Thursday, 22 March 2012

"Kau tak pernah rasa...boleh la cakap banyak..!"

Tadi aku di 'sound' dengan kata-kata di atas. Adess...amekaw!! Punca..?? Adalah seorang makhluk Allah S.W.T ni, mengadu domba tentang masalah dia dengan GF dia. Aku pun dengar jelah. Sekali dia kata, GF dia pinjam duit dari dia. Tapi lepas tu, GF dia terus tak pedulikan dia. Bila tanya pasal duit tu, GF dia mengamuk. Macam tak nak bayar balik

Aku pun nasihat la serba-sedikit yg aku tahu. Manusia ni memang macam tu kan. Pinjam pandai. Tapi bila nak pulangkan balik, mulalah buat hal. Jadi, aku cakap la, "kalau awak tak kisah, awak halalkan la duit tu. Awak minta dia bayar pun dia boleh buat hal macam ni, kan? InsyaAllah, ada la rezeki lain untuk awak..."

Tu yg aku kena sedas tu. Adoi. Bukan masalah aku pernah kena tipu macam dia atau tak. Cuma aku rasa, dia tak patut la cakap macam tu. Dia dah mengadu. Aku cuba bagi pendapat. Sekali dia sound aku pula. Kang kalau aku cakap aku pernah kena tipu lebih banyak daripada tu kang, dia kata aku nak cover line pula. Hmm...biar jelah.

Cuma yg aku terdetik untuk tulis entri macam ni adalah disebabkan mentaliti manusia. Orang-orang yg bermasalah selalu cakap macam tu bila ada orang lain cuba nasihatkan dia, kan? Weii, grow up la...memang la bukan semua manusia ada masalah yg sama. Jangan la nak samakan masalah kita dengan orang lain pula. Allah S.W.T menduga hamba-Nya dengan cara yg berbeza-beza, kan?

Jadi, tak perlu la nak keluarkan ayat macam tu. Ada orang yg prihatin terhadap kita, tapi kita balas macam tu pula. Tak baik la macam tu. Cuba positifkan minda kita ni. Pandang setiap nasihat itu dari sudut yg lebih baik. Jangan la sesedap rasa nak tempelak orang macam tu. Apa yg penting, kita kena redha dengan qada' dan qadar hidup kita. Bukan setiap hari nasib kita baik, kan?

Ambil kejadian yg buruk itu sebagai pengajaran. Aku akui, dulu pun aku macam tu juga. Cuma aku rasa penggunaan bahasa aku bagus sikit la. Takde la sampai menyebabkan orang yg dengar tu kecil hati ke apa ke. Rasanya la...huhu (",) Tapi, aku lakukan perubahan demi kebaikan. Alhamdulillah, sekarang dah ok. Semua nasihat aku boleh terima. Takde la umpama mencurah air ke daun keladi, kan?

p/s : moga kita semua tabah hadapi ujian Allah S.W.T
Post a Comment