They're My Best Buddies

Tuesday, 20 March 2012

Kahwin...?? Alahai...!!

Assalammualaikum W.B.T

Cuti baru-baru ni aku ke Kedah untuk menghadiri majlis kahwin sepupu sebelah mak. Kami ke sana dengan menaiki kereta abang. Jadi penumpang untuk perjalanan yg agak jauh tu menyebabkan aku sakit pinggang untuk beberapa hari. Al-maklum la...dah tua...huhu (",)

Pertama kali menghadiri majlis kahwin di Kedah, buat aku rasa sedikit teruja. Makcik aku yg membuat keputusan untuk memasak makanan secara gotong-royong dengan orang kampung, ternyata telah membuat 1 keputusan yg tepat. Amboi...macam apa je! Orang-orang kampung memang sangat membantu. Mereka rajin dan kuat bekerja. Takde seorang pun yg kelihatan malas-malas atau curi tulang.


Syah n Fiezah - Moga kekal bahagia selamanya (",)

Kami, kaum keluarga yg datang, dapat la berehat dan menikmati suasana kenduri tu. Aku cuma sibuk dengan pengantin jelah. Temankan dia ke tempat mak andam. Oh ye, kat sana mak andamnya tak datang ke rumah. Pengantin yg kena ke tempat dia. Pelik juga aku. Tapi, mungkin kat sana begitu caranya. Ikutkan jelah.


Merahnya makngah...!!!

Alhamdulillah, majlis berlangsung dengan sangat meriah dan lancar sekali. Ramai sangat tetamu yg hadir. Aku tengok makcik dan pakcik aku dah macam orang tak tidur 5 hari je gayanya. Kesian diorang. Penat sangat agaknya. Majlis anak sulung. Macam tulah kan.

Habis je majlis, semua saudara-mara dah mula berkemas-kemas nak balik. Sempat pula aku berborak dengan beberapa orang makcik aku. Mak aku pun ada juga la masa tu. Ada la 2-3 suara yg bertanya perihal aku. Bila pula giliran aku agaknya...? Hahahaha...tak mampu nak jawab apa-apa. Hanya sekadar senyum dan "insyaAllah...sampai la kad kawen kakak kat rumah korang nanti..."

Alahai...mak aku pun dah tak kisah dah orang tanya-tanya pasal aku. Bagi mak, apa pun keputusan aku, dia terima seadanya. Walaupun jauh di sudut hatinya, aku tahu dia amat berharap untuk meihat aku menjadi isteri buat bakal suamiku. Tapi, mak memang sangat memahami. Sayang mak!!


Adik aku (Haris), my lovely Mom, ME, kakak ipar (Ida) & si becok (Azeem)

Sebelum balik, abang sempat mengajak kami singgah di Pekan Rabu. Mak nak cari belacan pula. Katanya, belacan Kedah sedap sikit. Apa yg sedapnya, wallahu'alam. Aku bukan pandai sangat bab-bab masakan ni. Tapi, bab makan memang la aku juaranya...hehehe

Apa pun, aku bersyukur dikurniakan keluarga yg sangat memahami dan sentiasa ada di waktu susah dan senangku. Walaupun masih tidak punya pasangan hidup, tapi aku tak pernah merasa sunyi. Mak dan ayah la penghibur hati di kala duka.

Mak, ayah...kakak sayang korang berdua...!!



p/s : ayah aku merajuk sebab kena tinggal 3 hari...dia tak dapat join majlis ni sebab terpaksa jaga atuk yg tak berapa nak sihat...sian kat ayah kena tinggal (",)
Post a Comment