They're My Best Buddies

Monday, 26 March 2012

Jangan Terlalu Taksub

Rata-rata dunia hari ini, kita didedahkan dengan perkembangan pelbagai jenis hiburan, fesyen dan komunikasi. Mungkin di zaman kanak-kanak dan remaja aku dulu dunia tidak sehebat hari ini. 

Zaman aku dulu, kalau dah ada handphone Nokia 3310 dah cukup gah.
Hari ini...? Budak sekolah rendah pun pakai Blackberry.

Zaman aku dulu, pergi sekolah pun naik bas tambang...dah cukup hebat la dapat naik bas sekolah.
Hari ini...? Driver hantar sampai depan pintu kot.

Zaman aku dulu, dapat spend sejam dua kat CC (Cyber Cafe) pun dah cukup baik.
Hari ini...? Majoriti orang dah memiliki iPad sendiri.

Begitulah perbezaan 'dunia' yg aku nampak. Betapa mewahnya manusia pada masa kini. Walaupun handphone aku dah bertukar rupa ** tak la canggih sangat...tapi boleh la layan FB..hoho :p ** kadang-kadang aku sentap juga melihat budak-budak sekolah main campak-campak je Blackberry diorang. Gila la! Banyak betul duit dia kan.

Tu baru cakap pasal gadget. Belum lagi cakap pasal dunia fesyen dan hiburan. Yg Islam pun tak nak ketinggalan berfesyen. Kononnya, Islam itu sukakan kecantikan dan keindahan. Betul. Aku setuju. Tapi, kecantikan itu tidak la pula sampai melamapui syariatnya.

Kadang-kadang aku perasan, majoriti yg beragama Islam ni yg terlampau taksub dengan perkembangan dunia. Baik dari segi apa sekalipun la. Kononnya tak nak dikatakan ketinggalan. Kita masih boleh terus maju meskipun kita mengikut syariat yg telah dtetapkan ** aku sedang berusaha ke arah itu..insyaAllah ** Asalkan niat kita itu ikhlas kerana Allah, insyaAllah.

Janganlah kita menjadi terlampau taksub akan sesuatu yg tidak kekal. Tak salah melayari FB. Tapi, jangan sampai melalaikan hingga lupa solat dan hal sekeliling. Tak salah mahu kelihatan cantik, tapi biarlah kesopanan dan kemuliaan Islam itu dikekalkan. Tak salah meminati seseorang artis kerana bakatnya, tapi janganlah sehingga memujanya.Wallahu'alam.


p/s : entri hari ni berunsur nasihat je kot...baik sungguh aku...hoho (",)







Post a Comment