They're My Best Buddies

Friday, 23 December 2011

Perempuan Lasak..Salah Ke..??

Assalammualaikum W.B.T

Alhamdulillah. Dah hari Jumaat pun. Cepat betul minggu ni berlalu. Esok dah kembali bercuti. Tak sabar nak balik kampung jumpa mak dan ayah (",)

Hmm..kenapa aku pilih tajuk entri macam ni..? Ada kaitan ke dengan hidup aku..? Eh, mestilah ada. Kalau takde...aku tak cerita..hehe

Perempuan lasak. Aku mengaku diri aku ni boleh dimasukkan dalam kategori lasak. Tapi, lasak tu bukanlah ganas. Sebab aku tak rasa diri aku ni ganas. Cuma lasak dari segi tak boleh duduk diam, aktif dan cergas. Wahh gitu!!

Tapi, salah ke jadi perempuan lasak..?? Aku sendiri dibesarkan dalam keluarga yg punya bilangan adik-beradik lelaki yg ramai. Sehinggalah usia aku mencecah 11 tahun, hanya aku seorang saja anak perempuan di dalam keluarga. Selepas itu, baru la adik bongsu perempuan aku dilahirkan. Jadi, bayangkan 11 tahun membesar dengan abang dan adik-adik lelaki..? Mungkin ada yg lebih hebat dari itu. Mesti ada ramai yg punya pengalaman lebih menarik lagi, kan..?

Jadi, berbalik kepada diri aku sendiri, dibesarkan di kalangan adik-beradik lelaki bukanlah sesuatu perkara yg asing. Mak dan ayah aku tidak pernah pula 'menjadikan' aku ni sebagai anak lelaki. Dari segi pemakaian, layanan dan sebagainya, aku tetap dilayan seperti anak perempuan ** adess..memanglah kau ni perempuan Dylla!

TAPI...hoho..ada tapi pula!! Aku dulu suka menyibuk ikut abang aku pergi bermain dengan kawan-kawan dia. Abang main bola sepak, aku main bola sepak. Abang main rounders, aku pun main rounders juga. Semua lelaki. Dan hanya aku seorang jelah yg pakai skirt, kena buli dengan kawan-kawan abang..ciss! Tapi, tulah...aku bukan tak nak bermain dengan kawan-kawan perempuan. Tapi, aku rasa lebih selamat pergi bermain bila abang aku ada. Adik abang rupanya aku ni..hahaha

Apapun, alhamdulillah...aku masih kekal dengan ciri-ciri keperempuanan walaupun lasak. Banyak komplen yg aku dengar tentang diri aku yg lasak ni. Ramainya yg suruh aku berubah jadi lebih sopan dan santun. Aduhai, untuk pengetahuan semua, perempuan lasak ni bukan seorang yg tidak sopan. Perempuan lasak ni ada kelebihannya. Kebanyakan perempuan yg lasak ni pandai menjaga diri. Oh, tapi bukanlah nak kata perempuan yg lemah-lembut tu tak pandai jaga diri pula. Cuma, caranya yg agak berbeza (",)

Jadi, tak payah la komplen-komplen sangat ye. Bukan senang nak ubah diri dari lasak menjadi lemah-lembut. Bagi aku sendiri, perkara itu agak sukar memandangkan sifat lasak ni dah sebati dalam diri.


p/s : lasak tapi dalam hati ada taman..kuang...kuang...kuang :)
Post a Comment