They're My Best Buddies

Thursday, 15 December 2011

Pahala Yg Tersembunyi

Assalammualaikum W.B.T

Malam tadi aku berbual dengan kawan tentang pelbagai perkara. Macam-macam topik yg kami bincangkan. Dan kebanyakannya perihal diri masing-masing la. Maklumlah, jumpa pun sesekali je kan. Mesti la banyak benda nak diceritakan.

Tiba-tiba dia buka cerita tentang pahala yg tersembunyi. Menarik sangat ceritanya. Jadi, aku nak kongsikan dengan kawan-kawan semua tentang cerita ni, dan moga-moga kita semua boleh la muhasabah diri lepas ni (",)

Ceritanya,

Ada seorang hamba Allah ni yg telah pun meninggal dunia. Ketika di 'sana', dia berasa hairan kerana terlalu banyak pahala yg ada pada dirinya sehinggalah dia bertanya kepada Allah :

Hamba : Ya Allah, mengapa pahalaku begitu banyak sedangkan aku tidak pernah berbuat amalan baik seperti ini untuk mendapatkan pahala sebanyak ini...?

Allah : Ini adalah pahala yg kau terima daripada orang-orang yg sentiasa berkata (mengumpat) sesuatu yg buruk tentang diri kau di luar pengetahuan kau.

Best tak..?? Betapa Allah sangat menyayangi kita semua. Diberinya pahala yg tersembunyi kepada kita tanpa pengetahuan kita. Semoga kita akan menjadi sebahagian daripada hamba-hamba yg begini. Jangan pula kita menjadi hamba yg memberi sumbangan pahala tu. Dalam erti kata lain, berhenti la mengumpat sesama sendiri. Wallahu'alam.

Credit to Mira Jamal for this story.

p/s : aku sangat-sangat terasa dimuhasabah-dirikan dengan cerita ni (",)
Post a Comment