They're My Best Buddies

Thursday, 17 November 2011

UiTM Di Hatiku - Part 2

Kembali lagi untuk bercerita tentang tempat yang yang menjadi kenangan terhebat dalam hidup aku ** hebat ke?? UiTM atau di kecilkan sedikit menjadi UiTM Kampus Arau. Bahagia rasanya menjadi sebahagian dari warga kampus itu.


Kali ni aku nak ceritakan perihal kolej kediaman pelajar yang terdapat di sana. Bagi yg menetap di rumah sewa, mungkin kenangan tu berlainan dengan aku, yg menetap di kolej kediaman ni. Selama 3 tahun belajar di sana, aku telah menetap di 3 buah kolej.

KOLEJ CENDANA
Kolej ni asalnya dihuni oleh pelajar lelaki. Tapi, disebabkan oleh bilangan pelajar perempuan yg melampaui batas...eh, bukan-bukan...sebab pelajar perempuan lebih ramai dari pelajar lelaki, jadi Kolej Cendana ni di'convert'kan penghuninya. Kedudukan Kolej Cendana ni sangat berhampiran dengan 'Mushroom'. Apa 'Mushroom' tu..?? Haa...tu kena cerita dalam entri lain. Sebab 'Mushroom' tu bukan kolej kediaman ye kawan-kawan. Ia adalah sebuah tempat....tetttt...to be continued (",)


Sambung balik pasal Kolej Cendana. Aku menghuni kolej ni hanya selama seminggu je. Itupun sewaktu minggu orientasi. Di kolej inilah aku menjadi teman sebilik Hidayah. Kalau nak tahu siapa Hidayah tu, sila rujuk [SINI].

Kenangan yg paling aku tak boleh lupa ketika di kolej ini ialah sikap Hidayah sendiri. Dia seorang teman yg SANGAT banyak cakap. Mulut dia tak pernah diam. Bak kata orang tua-tua, diam masa tidur je! Haa, itulah Hidayah. Tapi, aku happy dengan keadaan itu. Cerialah sikit hidup ni kan. Ada teman yg suka bercakap...hehehe. Sepanjang minggu orientasi, kami tidak dibenarkan menggunakan handphone. Bukan masalah besar bagi aku, sebab aku memang takde handphone masa tu. Tapi, si Hidayah ni, memang macam kucing hilang anaklah pendek kata. Resah. Gelisah. Setiap saat bertanya tentang kemungkinan orang-orang yg akan menghubunginya. Padahal sebenarnya dia tunggu sang bf yg call. Eleh, cover line pula dia!

Ada 1 malam tu, aku tiba-tiba terjaga, dalam pukul 2 pagi aku rasa. Tiba-tiba aku terdengar bunyi orang bercakap-cakap. Aku pandang Hidayah. Tengok dia macam aman je bawah selimut tu ** Hidayah ni suka tidur berkelubung!! Aku cuba panggil dia, tiada jawapan. Maksudnya bukan dia la yg bercakap tu. Tapi, siapa?? Aku pun bacalah ayat Kursi, berkali-kali sampai aku terlelap balik. Sebelum terlelap tu, sempat pula aku terfikir, "berhantu ke kolej ni..??"

Esoknya, Hidayah meminta maaf sebab dah mengganggu aku tidur. Pelik pula aku. Bila masa dia ganggu. Oh, rupa-rupanya dialah yg bercakap-cakap malam tu. Suara dia la yg aku dengar! Hampeh punya budak. Menakutkan aku je. Geram betul. Tak pasal-pasal aku terfikir kolej ni berhantu!


KOLEJ BERINGIN
Rumah nombor SATU...!! Kolej Beringin ni unik sikit. Kolej ni direka dengan bentuk rumah teres. Rumah aku memang betul-betul berhadapan dengan jalan besar dari pintu belakang untuk menuju ke kawasan kelas. Dah la rumah paling depan, paling hujung, dekat pula dengan gerai makan. Memang kerja makan jelah aku. Kolej Beringin ni agak jauh dari dewan makan. Jadi, kalau malas nak menapak ke dewan makan tu, aku dengan budak-budak rumah makan di gerai je.

Jalan besar yg dimaksudkan

Aku masuk Kolej Beringin ni sebaik saja tamat minggu orientasi. Berpindah mengangkut barang-barang dari Kolej Cendana ---> Kolej Beringin...memang kerja gila! Jauh kot. Berjalan mengheret beg-beg berisi baju, dengan baldinya, beg-beg tambahan yg lain...maveles! Selepas berulang-alik 2-3 kali, akhirnya selesai sudah proses perpindahan. Letih tak payah cerita. Terus lena lepas siap memindahkan barang-barang. Tapi, yg tak bestnya, aku dapat katil atas. Leceh betul. Kerja aku asyik memanjat jelah. 


Yg paling kiri tu rumah yg pernah aku tinggal

Bilik aku ada 4 orang didalamnya. Bilik tu agak kecil juga. Terpaksa berkongsi almari baju...bayangkan! Aku ni dah la sangat banyak barang. Berkongsi almari pula?? Sabar jelah. Sebab kakak-kakak AJK kolej tu cakap, pelajar semester 1 je yg akan stay kat kolej tu. Bila naik semester 2, kami semua akan dipindahkan ke kolej yg lain pula. Alhamdulillah. Lega aku dengar. Dah berangan-angan nak duduk kolej macam Kolej Cendana tu. Selesa je.

Okay. Nak cerita pasal teman sebilik dan teman serumah. Dalam rumah aku tu, ada 12 orang kesemuanya. Bilik air ada 1, toilet ada 1. Bayangkan...??? Kalau 12 orang ada kelas pukul 8.00 pagi...mesti ada yg terpaksa berkorban bangun seawal pukul 6.00 pagi. Aku..?? Tak pernah mengorbankan waktu tidur. Aku dan Hidayah yg kekal menjadi teman sebilik, tetap menjadi orang terakhir yg bangun. Selalunya kami memang akan biarkan mereka yg lain-lain tu mandi dulu. Sama ada aku atau Hidayah la yg akan mandi paling akhir...hehehe. Tapi, kami cepat bersiap. Walaupun mandi lambat, tapi, kami la orang pertama yg akan keluar dari kolej menuju ke kelas. Don't play-play, okay!

Pintu masuk Kolej Beringin
Yg sebelah pondok pengawal tu ialah Klinik Kesihatan UiTM

Budak bilik aku yg lagi 2 orang tu pelajar aliran Sains. Salah seorang dari diorang sangat aktif PALAPES. Alah, macam tentera tu. Dia kalau balik dari latihan PALAPES, mesti flat gile! Lepas tu, aku tak nak duduk 1 bilik dengan dia. Mesti ada 1 bau yg mengasyikkan. Lepas dia mandi, baru aku masuk bilik balik. Alah, bukan sengaja. Tapi, hidung ni yg tak tahan!

Yg seorang lagi, Salwa namanya. Tak sangka kami jadi kawan rapat sejak kenal di situ. Hinggalah sekarang dia kekal menjadi kawan rapat aku. Family aku pun dah sangat mengenali dia. Salwa ni ada 1 perangai suka meminjam baju orang. Aku tak kisahlah dia nak pakai baju aku. Baju aku kan banyak ** opsss...hehehe Tapi, bila jenis meminjam tapi agak lambat memulangkan balik, buat aku rasa tak selesa juga. Walaupun dia tu kawan rapat aku, tak bermakna la semua barang aku pun kena rapat dengan dia, kan? Ada 1 hari tu dia nak pinjam jaket jeans aku. Okay, aku pinjamkan je. Tak suka nak kedekut. Apatah lagi benda tu memang ada kan. Tapi, lepas dia pakai, aku nampak dia sangkut jaket tu kat kerusi. Seminggu. Dua minggu. Tiga minggu. Takde pun tanda-tanda dia nak pulangkan. Aku saja je pura-pura tak nampak. Pandai pinjam elok-elok, pulangkan mesti la elok-elok juga, kan?

Tapi kan kawan-kawan, sedih betul bila aku tengok jaket tu kalernya dah pudar!! Jaket tu dah la baru beli masa dia pinjam. Aku pun baru pakai sekali je. Sayangnya =( Masa dia nak pulangkan jaket tu, dia sempat basuh dulu jaket tu. Makin lunturlah kaler nya. Hmmm...memang bukan rezeki aku la. Aku takde la marah-marah dia masa tu. Relax je. Ambil jaket tu, simpan dalam almari. Dok la situ diam-diam! Tapi, dalam hati rasa sedih gile...huhu

Pendek kata, walaupun baru semester 1 di sana, aku rasa banyak sangat peristiwa manis yg buat aku tersenyum sorang-sorang bila ingat balik.
Baru cerita pasal 2 kolej je dah panjang berjela. Terpaksa la aku masukkan pasal kolej ke-3 dalam entri lain. Sebab kenangan kat kolej terakhir yg paling best! Banyak betul benda nak dikongsi dengan para pembaca semua (",)








Post a Comment