They're My Best Buddies

Tuesday, 4 October 2011

Mind Your Own Bussiness



Sumber : Shutterstock (Google)


Pernah dengar ayat di atas..?? Mind your own bussiness, ataupun di dalam bahasa melayunya, Jaga Tepi Kain Sendiri. Mesti ada di antara kita yg pernah melalui detik-detik orang luar yg cuba menyibuk di dalam urusan hidup kita, kan..? Melainkan ibu bapa dan keluarga, kita memang tidak suka apabila ada orang luar yg cuba menyibuk dan mengata sesuatu yg tidak baik yg melibatkan hal peribadi diri kita.

Jadi, bagaimanakah caranya untuk mengelakkan diri dari merasa sakit hati apabila ada orang luar yg cuba bersikap sebegini dengan kita..??

1 - Buang yg keruh, ambil yg jernih
Apa saja yg keluar dari mulut orang luar tentang urusan peribadi kita, jangan kita ambil mudah. Mungkin ada antara kata-kata tersebut yg boleh dipakai. Maksudnya, ada sifat positif di dalam kata-kata tersebut. Jadi, janganlah kita buang semuanya. Yg mana positif kita simpan untuk diri kita. Yg mana negatif tu, sendiri mau ingatlah ye!

2 - Elakkan dari bercakap hal peribadi
Ada orang yg kita suka untuk bercerita dan berbual dengannya. Tapi, sebelum bercerita tentang apa jua topik sekalipun, elakkan dari bercerita hal yg terlalu peribadi, walaupun terhadap kawan baik yg kita percaya sekalipun. Kita sendiri tidak dapat meramal masa depan. Ada kawan baik yg boleh bertukar menjadi musuh. Bila hal ini berlaku, pasti kita jadi tak senang duduk jika kawan itu telah tahu terlalu banyak hal peribadi kita. Masa tu nanti, bersedia jelah nak berdepan dengan gosip-gosip liar tentang diri kita.

3 - Jangan terlalu emosi
Bila kita bercerita tentang sesuatu perkara kepada seseorang (termasuk hal peribadi), jangan jadi terlalu emosional bila mereka berkata sesuatu tentangnya. Mungkin ada antara mereka yg jenis suka menghentam. Mungkin ada juga yg jenis 'No Comment'. Mungkin ada juga yg jenis tak ambil peduli. Dan mungkin ada juga yg jenis 'Mulut Tempayan'. Bercerita tentang sesuatu hal kepada seseorang, ada risikonya, tak kira positif atau negatif. Bersikap tidak terlalu emosi akan menyelamatkan diri kita. Memang kita tidak suka orang yg terlalu menyibuk dalam urusan peribadi diri kita, atau orang yg suka menjaja cerita tentang hal diri kita, tapi cuba bersikap profesional dengan menganggap hal begini sebagai satu cabaran untuk kita menjadi orang yg lebih sabar.

4 - Jujur
Jika kita tidak boleh bertahan dengan sikap-sikap orang yg macam ni, jujur dengan mereka. Cuba berterus-terang dengan mengatakan bahawa kita tidak selesa dengan cara mereka menghentam dan menyibuk dalam urusan peribadi kita. Jika mereka menafikannya, gunakan kaedah psikologi seperti, "Aku ceritakan pada kau sebab aku percayakan kau. Kalau kau menjaja cerita aku, pada siapa lagi aku nak percaya..?" ataupun, "Aku tahu kau memang jenis yg suka menghentam. Tapi, kalau kau gunakan bahasa yg lebih baik mungkin aku takkan sia-siakan nasihat kau.." ataupun, "Aku faham kau sayangkan aku sebagai seorang kawan. Mungkin lebih baik kau doakan sesuatu yg lebih baik dari kau terus-terusan memburukkan dia dan merosakkan hubungan kami. Kan dapat pahala tu.." atau banyak lagi la contoh lain.

5 - Tak payah layan
Senang cerita. Orang-orang yg macam ni tak payah kita nak layan sangat. Tak sakit kepala. Tak sakit hati. Kita pun tak perlu nak tambah dosa mengutuk orang-orang macam ni, kan..??

p/s : tepuk dada tanya selera
Post a Comment