They're My Best Buddies

Saturday, 27 August 2011

Tipu Sunat

Situasi 1 :
Mak : Kenapa lambat balik ni...?
Anak : Tadi ada kelas tambahan di sekolah (padahal ada sesuatu berlaku di sekolah)
Niat menipu - tak nak mak risau akan keselamatan anak

Situasi 2 :
GF : Malam tadi keluar dengan siapa...?
BF : Ala, dengan kawan-kawan ofis (kalau bagitau keluar dengan bekas kekasih confirm kena maki)
Niat menipu - bekas kekasih ada masalah or etc...jumpa untuk berbual je, tak nak GF syak ada apa-apa antara mereka

Situasi 3 :
Majikan : Mana laporan yg saya minta kamu siapkan..?
Pekerja : Saya nak check balik, bos. Takut nanti ada yg tersilap (sebenarnya kerja tak siap lagi)
Niat menipu - memang kerja dah siap separuh, tapi tak nak bos bising-bising...malu kat kawan ofis

Pernah tak antara 3 situasi ni berlaku dalam hidup korang..? Aisehh...baik dowh siapa yg tak pernah menipu atau istilah paling famous TIPU SUNAT. Alhamdulillah kepada siapa yg tak pernah. Tipu sunat ni sebenarnya wujud ke..?

Sebenarnya mana ada tipu sunat. Walau apapun niat kita, menipu tu kan berdosa. Tak baik. Kan lebih baik berterus-terang tentang perkara sebenar. Bila kita dah menipu sekali, kita akan terus menipu untuk menutup balik penipuan yg sebelumnya. Jadi, berapa banyak dosa menipu yg kita nak tanggung..?

Memang bukan mudah untuk bersikap jujur. Tapi, kejujuran tu mencerminkan keperibadian seseorang. Bila kita jujur dengan orang lain, hati kita tidak diserang dengan perasaan bimbang. "Macam mana kalau dia tahu aku menipu ye..?" Persoalan ini tidak akan hilang selagi kita tidak berterus-terang.

Jadi, janganlah menipu. Takde istilah tipu sunat dalam hidup. Orang lebih memberi kepercayaan kepada mereka yg jujur.


p/s : kecik-kecik dulu suka tipu mak kata ada latihan olahraga, padahal lepak Bandar Ipoh dengan kawan-kawan sekolah..ampun mak, janji tak buat lagi (",)

Post a Comment