They're My Best Buddies

Thursday, 7 July 2011

Semalam, Hari Ini dan Esok

Semalam adalah kenangan..
Hari ini adalah kenyataan..
Esok adalah masa depan..

Semua orang yg hidup kat atas muka bumi ni punya kenangan tersendiri. Kenangan yg berbeza yg dimiliki oleh setiap orang akan menentukan kematangan seseorang. Betul ke..?? Kenangan tu umpama pengajaran yg berguna untuk masa depan. Ada kenangan yg baik. Ada juga kenangan yg buruk. Bergantung pada individu bagaimana dia mengadaptasikan kenangan itu untuk dijadikan pengajaran dalam hidupnya. Bak kata pepatah, yg baik dijadikan tauladan, yg buruk dijadikan sempadan. Tiada kenangan yg tidak ada pengajaran.
Hmm..bercakap tentang 'Hari Ini'..present..setiap perkara yg sedang berlaku dalam hidup seseorang selalunya merupakan rutin harian. Setiap kita dah boleh mengagak apa yg sedang berlaku. Tapi, ada juga perkara 'Hari Ini' yg kita tak jangkakan. Bila sesuatu yg di luar jangkaan berlaku, akan memberi impak kepada sesiapa yg sedang menghadapinya. Sama ada besar atau kecil impak tu, bergantung kepada cara penerimaan setiap individu.
Esok..??? Perkara yg tak pernah ada kepastian. Yg benar-benar pasti ialah bila kita bangun dari tidur dan lakukan rutin harian macam biasa. Mesti semua orang lalui perkara yg sama ni..sebelum tidur mesti terfikir dulu, apa nak buat esok..apa akan jadi esok..kalau benda yg kita plan tak akan terjadi esok, apa mesti kita lakukan..??
Bila hari silih berganti, usia akan makin bertambah. Mesti kita selalu dengar, bila seseorang tu dah mencapai usia err..contohnya 50 tahun ke..60 tahun ke..akan ada suara-suara yg berkata, "wahh..panjang umur kau ye.." Tapi, sebenarnya, bila difikirkan balik..usia yg makin meningkat tu bukanlah panjang umur. Umur tu makin pendek. Hmm..kalau kita ditakdirkan untuk hidup selama 60 tahun, makin bertambah usia kita, makin pendeklah umur kita sebenarnya. Huh..bercakap pasal umur pula. Aku pun tahun depan dah 3 dekad hidup di atas muka bumi ni. Hampir 3 dekad diberi peluang untuk berbakti dan menjalankan tanggungjawab serta amanah yg Allah dah tentukan untuk aku. Tak tahulah amalan aku selama ni cukup tak untuk aku bawa menghadap Yang Maha Esa kelak. Wallahu'alam...
Post a Comment