They're My Best Buddies

Friday, 10 December 2010

Salam Maal Hijrah 1432H



Assalammualaikum W.B.T
** sepatutnya blog ni ditulis pada hari Selasa lepas (",) **

Jadi, setahun lagi telah berlalu. Bagi semua umat Islam di atas muka bumi ini, Selamat Menyambut Tahun Baru 1432H. Mungkin ada yang terlupa, tapi itu perkara biasa. Kita kan manusia biasa. Manusia memang mudah lupa. Kepada yang lupa, tahun-tahun akan datang jangan lupa lagi ye, insyaAllah.

Kalau tahun baru Masihi kita semua boleh buat azam baru, jadi tak salah rasanya kalau tahun baru Hijrah ni kita create satu azam baru juga. Hmm..bagi aku, azam untuk tahun baru ni..uish, banyak!! Tapi dua daripadanya terpaksa dibawa dari azam tahun lepas sebab tak dapat nak tunaikan sepenuhnya. Tapi, macam mana pun alhamdulillah sebab 90% terlaksana sudah (",)

Bercakap tentang azam, ramai yang suka bertanya, "apa azam kau tahun ni..?" Sebenarnya nak buat azam tu senang sangat kan..? Tapi nak melaksanakannya..? Hanya yang betul berazam untuk buat perubahan saja yang mampu melaksanakannya. Susah ke nak laksanakan azam tu..? Sebenarnya bergantung pada kekuatan dan semangat diri kot. Kalau semangat kita kuat, walau apa pun cabaran dan dugaan yang datang, insyaAllah azam tu kita mampu laksanakannya. Cuma, kita kenalah tahu juga, berazam sesuatu yang kita memang susah nak capai, alamatnya memang takkan terlaksana la. Bagi yang memang suka hidup dengan cabaran, azam yang susah-susah macam tu sebenarnya bukan perkara sukar kan.

Jadi, kepada sesiapa yang berjaya melaksanakan azam mereka tahun lepas, syabas dan tahniah diucapkan..!! Kepada yang masih terkial-kial nak tunaikan azam tu..takpe..masih ada banyak masa lagi untuk anda. Doa + Usaha + Tawakkal..insyaAllah..azam tu pasti tertunai!!

Saturday, 20 November 2010

Life's A Roller Coaster



Life is like a roller coaster
There's always going to be ups and downs
But that shouldn't stop you from what you believe in

It shouldn't change you
In anyway
In fact it should make you stronger

It should make you realize
What's right in front of you

The ups and downs of life
Shouldn't decide your future - Jessie Steven

Friday, 19 November 2010

Mengapa Ada Rindu..??

Tengah sibuk nak siapkan kerja..tiba-tiba kepala otak ni teringatkan sesuatu pula...

Kata orang, kalau kita tiba-tiba rindukan seseorang yang dah lama tak muncul dalam hidup kita..maknanya orang tu pun sedang rindukan kita juga. Tapi, betul ke..?? Saban hari cuba melupakan dia, bertahun-tahun makan hati kerana dia..tiba-tiba perasaan rindu ni datang balik. Ish..benci!!!

Hmm..tapi perasaan rindu tu tak salah kan..? Bukan kita minta untuk merindukan dia. Apatah lagi untuk dirindui semula. Hanya Allah yang tahu kenapa perasaan ni tiba-tiba hadir. Di saat hati mulai pulih untuk meneruskan kehidupan tanpa dia, di saat itulah bayangan dia muncul semula. Apalah hati ni, suka sangat nak mendera perasaan sendiri. Dah la dia tak kesiankan kau langsung, sekarang kau nak buat hal pula..sibuk nak merindu pada yang tak sudi..arghhhh benci lagi sekali!!




Kalau la masa ni boleh diputar semula, aku tak nak terlalu mencintai dia. Aku tak nak terlalu menyayangi dia. Tapi, apakan daya..semua tu dah berlalu. Dia pun dah bahagia dengan kehidupannya tanpa aku. Kenapa mesti aku nak bersedih..??? Aku seharusnya rasa bahagia dengan kebahagiaan dia..tapi, mampukah aku..??? Walaupun hampir 6 tahun berlalu, rasa macam baru semalam aku menghabiskan masa dengan dia. Saat-saat terakhir dengannya, meraikan ulangtahun kelahiranku..masih terdengar suaranya menyanyikan lagu kegemaran kami berdua..


"Teruntukmu hatiku, Ingin ku bersuara
Merangkai semua tanya, Imaji yang terlintas
Berjalan pada satu, Tanya s’lalu menggangguku
Seseorang, itukah dirimu kasih,
Kepada yang tercinta, Inginnya ku mengeluh
Semua resah didiri, Mencari jawab pasti

Akankah, seseorang, Yang ku impikan ‘kan hadir
Raut halus, Menyelimuti jantungku

Cinta hanyalah cinta, Hidup dan mati untukmu,
Mungkinkah semua tanya, Kau yang jawab
Dan tentang seseorang, Itu pula dirimu,
Ku bersumpah akan mencinta.."

Hanya tinggal kenangan. Semua tu takkan berulang lagi. Tapi, mungkin juga boleh berulang kembali..cuma watak yang berbeza. Dulu, aku dengan dia. Kini, aku dan seseorang yang masih belum dikenal pasti..haha :p Apa yang pasti kini, aku redha tiada jodoh antara kami berdua. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kami. Walau sekuat mana sekalipun cinta kami, tapi kalau dah tersurat memang bukan dia yang akan menjadi teman hidupku, maka semua itu tak mungkin akan berlaku.

Tapi aku sedar, hanya aku yang menyintainya sepenuh hati. Hanya aku yang menyayanginya dengan seluruh jiwa dan raga. Dan hanya aku juga la yang merinduinya tiap saat dan ketika. Dia..??? Hanya perlukan aku ketika jatuhnya tidak berteman. Hanya inginkan aku ketika hatinya kosong tidak berisi. Dan hanya mahukan aku ketika semua temannya berbicara tentang cinta. Apakah makna cinta dan sayang padanya..? Entah la..sampai sekarang aku tak pernah tahu apa sebenarnya perasaan dia pada aku. Aku tak pernah berkesempatan untuk bertanya.

Dan hari ini, sekali lagi aku terasa rindu padanya. Rindu yang teramat sangat. Bodohkah aku memiliki perasaan ini..??

Saturday, 6 November 2010

CINTA itu Indah atau Sebaliknya..??

Sabtu, 6 Nov '10, tepat jam 9.40 minit pagi...

Baru-baru ni, one of my BFF ada call, mengadu tentang kesedihan dan kekecewaan hatinya. Si kekasih hati amat-amat melukakannya. Sebagai kawan yg baik, aku cuba menasihati. Walaupun tak pernah melalui pengalaman yg serupa, tapi selepas 28 tahun aku diizinkan hidup di atas muka bumi ni, rasa-rasanya banyak yg aku dah belajar. Banyak perkara tentang hidup yg aku tahu walau tak sepenuhnya. Dan banyak juga perkara tentang cinta yg aku rasa, aku lulus untuk memperkatakannya.
 

To my BFF, dah berkali-kali ayat ni diulang, walaupun kedengaran mudah..tapi amat berat untuk mempratikkannya. Sabar itu adalah sebaik-baik perkara yg harus dibuat bila setiap kali Allah datangkan ujian dan dugaan dalam kehidupan kita. Ingat tak orang selalu cakap, "Allah tu amat sayangkan hamba-Nya. Dia takkan uji kita dengan ujian yg kita tak mampu nak tanggung. Ujian tu hanya akan datang dengan segala kudrat kita untuk menghadapinya. Wallahu'alam.."

Sebenarnya, bila kita fikir-fikirkan balik, ramai lagi orang-orang di luara sana diuji dengan pelbagai ujian kan. Mereka sangat tabah untuk menghadapinya. Jadi, kenapa tidak kita..??



Bila hal yg melibatkan cinta, memang pelbagai macam ujian dan dugaan yg datang. Nasib setiap umat manusia ni kan tak sama. My BFF, orang rasa..Allah telah kurniakan lelaki tu untuk awak sebab awak sanagt-sangat penyabar orangnya. Orang sendiri kagum dengan kesabaran awak. Macam mana awak masih boleh bertahan dan terus bertahan dengan sikap dia, hanya Allah saja yg tahu betapa sakitnya dalam hati awak tu kan. Cuma yg macam orang selalu cakap, tak kira la betapa sayang sekali pun awak kat dia, betapa sabar sekalipun awak melayan kerenah dia..jangan sampai awak melukakan perasaan sendiri. Jangan sampai awak mendera hati awak untuk terus bertahan dan bertahan.

Orang faham sangat betapa awak sayangkan dia, tak sanggup nak berpisah dengan dia. Walau seribu kali orang cakap, "ramai lagi lelaki yg lebih baik kat luar sana untuk awak..ramai lagi lelaki yg boleh menghargai awak berbanding dia.." tapi awak tetap juga bertahan dengan dia demi perasaan sayang dan cinta kan. My BFF, tahniah sebab awak memang seorang pencinta sejati. Moga-moga kesabaran awak tu ada balasan. Wallahu'alam..

My BFF, sebenarnya cinta itu indah kan? Walaupun sering diwarnai dengan pelbagai warna oleh orang-orang yg memiliki cinta tu, tapi cinta tetap menjadi sesuatu yg dicari-cari. Beruntunglah kepada sesiapa yg memiliki cinta dan melaluinya dengan sangat indah. Kepada yg merasakan cinta itu menyakitkan, fikirlah walau sedetik pun, cinta itu pernah membahagiakan hati kamu kan..??


Monday, 18 October 2010

Monday Blues


Mood : Ok laa..
Venue : Kat office
Time : 3 minit lagi pukul 11pg

Opening blog untuk bulan Oct ni dah lepas setengah bulan pun. Sebenanrnya dah lama tak buka blog ni. Pagi tadi tiba2 tergerak hati nak share link dengan FB..barulah ada hati nak post entri baru hari ni. Dan sebenarnya tak tahu pun nak cerita pasal apa.

Sepanjang bulan Oct ni..banyak betul majlis kenduri kahwin dan b'tunang yang aku hadiri. Kawan-kawan dan saudara-mara. Masing-masing dah decide untuk settle down. Aku masih terus macam ni. Nak kata memilih..tak jugak. Tapi mestilah kena memilih sikit kan. Takkan la nak pilih pasangan hidup macam pilih baju. Aku kadang-kadang pilih baju pun cerewet. Inikan pula nak pilih pasangan hidup. Kita bukan nak hidup dengan dia sehari dua. Tapi untuk selamanya.

Ada kawan-kawan yang kata aku ni belum terlalu tua untuk maintain status bujang. Tapi, bila melibatkan orang tua aku kat kampung tu..memang usia macam aku ni dah patut ada anak-anak sendiri. Hmm..sebenarnya bila hal-hal yang melibatkan jodoh ni, susah sikit nak cakap kan. Bukan kita nak menolak jodoh yang ada masanya b'tubi-tubi datang. Kalau dah hati tak berkenan, takkan la nak paksa diri. Mencari jodoh ni sebenarnya seronok juga. Masa ni la kita boleh kenal macam-macam kerenah manusia..apatah lagi kerektor manusia kategori Adam tu.

Bila tengok kawan-kawan dah ada kehidupan sendiri..busy menguruskan rumahtangga, suami dan anak-anak..ada juga terselit perasaan cemburu. Tapi, bila tengok balik diri sendiri yang bebas bergerak kemana-mana dan boleh buat apa saja (asalkan tak melanggar hukum syarak) aku bersyukur kerana masih belum berumahtangga. Inilah hikmahnya bila hidup bujang kan. Mungkin sebenarnya aku memang belum bersedia untuk berkahwin. Sebab tu aku masih begini. Wallahu'alam.

Jadi, Nor Dalila Abas..sila la jangan bersedih hati dengan kehidupan anda. Bersyukur la kerana anda masih boleh meneruskan hidup dengan rasa bahagia ditemani keluarga dan kawan-kawan yang setia (",)




Saturday, 25 September 2010

Someone Called Friend

Friend..?? What does it means actually..? Is it something like we can throw away when we feel boring of it..? Or is it something that we can keep closing forever..? For me, friend is something to complete a life. Eventhough we have a very happy family, but we still need a friend..at least ONE bestfriend.

I have a few friends that can be considered as my bestfriend. But at the end I realized, I have only one bestfriend who will acompany me, no matter how condition it is. And to HER, thank you for being such a great bestfriend. Hope we could be a good friend until the end of time, as you always mentioned to me that I am your BFF (",)

Sometimes, I wonder..how our live without friend..? Of course we can do our routine all alone. Plus, our daily schedule also not involve anyone called friend, right? With boyfriend or fiancee or husband, we can share everything, we can spend so much quality time together. But still, a quality time with some friends will leave a happy moments in our thoughts. Coz friend is someone who will stay beside you without any doubts. Ah, I love my friends so much!!



Wednesday, 22 September 2010

F.A.M.I.L.Y

When talking about family, I like to introduce my family to all. I have a couple of lovely parents, Mr. & Mrs. Abas, I have 1 married big brother (he has a cute wife & son), I have 2 younger brothers (1 of them married already but separated live with his wife..his wife is a kindergarden teacher at Terengganu there) and the youngest one is my sister. She's only 17 years old and will sit an exam this end year..SPM!!

So, it's a little intro of my family. We live happily although not together (coz everyone of us has our own commitment). We used to have an arguement among us, we used to fight and yelled to each other, we used to hate at each other, we used to do almost everything like other family does..but still..we are a happy family. Because of that, we are getting closer and closer. And at this moment, I still miss my family very much even we were just met at last Hari Raya, a few weeks ago.

My dad, he's very sensitive person, caring but do not know how to show it, understanding but sometimes not (I think all dads in this world will be like that too), and  the best part of him is...he is very very very very bad temper. OMG, why should I say it's the best part. I may be out of my mind. But because of that, we, his child become a great child (I think so..hahaha). He's so stubborn, even until now he's still so stubborn. And I think I have this stubbornness from him..urghh!!

My mom, she's the most wonderful mom in the world!! I think every kids will say their mom is the best mom ever after..hehe (",) My mom is my bestfriend. She's the only who can really understand me, who can really read my mind and the one who can really make me feel calm and comfortable. I always wonder, if one day soon I'll become a mom..can I be like her..?? Only GOD knows.

My siblings..?? Hmm..until 28 years old I live in this world..no words could describe about them..they are the best part of my life..